Adblue – czy w 2022 będzie nadal powszechnie używany?

0 Comments

Od pewnego czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny być zgodne z normą Euro 6. Zakłada ona obniżenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Producenci samochodów zostali zmuszeni do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Część modeli musiała zostać wyposażona w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest niezwykle ważny zwłaszcza dla prawidłowego funkcjonowania najnowocześniejszych silników diesla. Zazwyczaj Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego niedobór w przypadku niektórych samochodów może całkowicie udaremnić jazdę. Jeśli skończy się ten płyn, silnik przełączy się w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, obecnie są duże problemy z dostępnością tego środka, a ponadto jego cena bardzo wzrosła.

Co to jest Adblue?

Roztwór Adblue przeznaczony jest do zmniejszenia emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Wykorzystywany jest w samochodach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który oczyszcza spaliny. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Jaki jest skład Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Trzeba wspomnieć, że środek Adblue w samochodach ciężarowych stosowany jest już od pewnego czasu, a w przypadku pojazdów osobowych używa się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Prognozuje się, że w przyszłości udział samochodów wyposażonych w zbiornik na Adblue mocno wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Trzeba pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do paliwa, ale roztworem, który łączy się ze spalinami. Samochody wyposażone są w osobny zbiornik na ten płyn z wlewem najczęściej znajdującym się tuz przy wlewie paliwa (w niektórych samochodach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Dlaczego w ostatnim czasie notuje duży wzrost cen środka Adblue?

Należy pamiętać, że skład roztworu Adblue jest zawsze taki sam bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji benzynowej. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych dedykowane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych kanistrach. W ostatnim czasie przez wzgląd na drożejący gaz, ceny Adblue również bardzo wzrosły. Z jakiego powodu tak się dzieje? Do wytworzenia tego roztworu używa się wody destylowanej, a także półprodukt jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, gdyż zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że samochód osobowy wykorzystuje około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym wydatkiem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych kupują zapas Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Trzeba pamiętać, że silniki wysokoprężne wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać wcale uruchomione.

Roztwór Adblue – czy niedługo będzie nieosiągalny?

Następstwem znacznych wzrostów cen gazu jest też problem z dostępnością Adblue. Ponadto niektórzy europejscy producenci ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę duży problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich samochodów. Poza tym, że ceny dużo wzrosły, to środek kupić można tylko na niektórych stacjach benzynowych, a popyt na niego jest bardzo duży. Część pojazdów ciężarowych w Niemczech nie może jeździć ze względu na braki. Pomimo tego najważniejszy producent Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo rosnąć. Aby nie wystąpiły kłopoty z dostępnością w kraju zredukował on eksport tego produktu o 20 %.

Na jak długo starcza środek Adblue? 

Adblue jest środkiem wykorzystywanym w pojazdach ciężarowych, a także w silnikach wysokoprężnych najnowszej generacji. Jego najistotniejszym celem jest ochrona środowiska. Ze względu na rosnące ceny i kłopoty z dostępnością, warto mieć świadomość jaka jest wydajność tego płynu. Mimo wszystko płyn ten nie trzeba dolewać tak często jak paliwa. Niewątpliwie jego zużycie jest zależne od typu silnika i stylu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich samochodach może pomieścić kilkanaście litrów środka. Specjaliści zalecają, żeby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, i oszczędności przy spalaniu paliwa.