Jakie opony wybrać – całoroczne czy sezonowe?

0 Comments

Każdy właściciel samochodu wie jak kluczowy dla bezpieczeństwa podróży jest wybór odpowiednich opon. Pomimo tego, że w naszym  kraju miesiące zimowe rzadko bywają zimne i śnieżne, jazda przez cały rok na oponach letnich nie jest rozsądnym pomysłem. W okresie chłodów, kiedy ulice stają się oblodzone warto przemyśleć wymianę opon letnich na zimowe, bądź alternatywą jest zakup kompletu opon całorocznych. Jest to niewątpliwie rozwiązanie bardzo komfortowe, nie wymagające zmiany ogumienia dwa razy w roku. Duża liczba kierowców zadaje sobie pytanie czym różnią się tego typu opony od sezonowych, a przede wszystkim, czy są one w stanie zapewnić właściwą przyczepność w czasie dużych mrozów i oblodzonych ulic? Dla kogo opony wielosezonowe będą odpowiednim rozwiązaniem? Czy kupno jednego zestawu opon całorocznych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?

Jakie są różnice pomiędzy oponami sezonowymi a całorocznymi? 

Zadaniem opon jest zapewnienia dobrej przyczepności, a tym samym bezpieczeństwa na drodze. Aby było to możliwe, powinny być one odpowiednio dobrane do warunków atmosferycznych. Inaczej zrobione są opony przeznaczone do jazdy w upale, a inaczej takie, których korzysta się w zimne, śnieżne dni. Opony wielosezonowe są w pewnym sensie kompromisem. Opony całoroczne powinny sobie poradzić w każdej pogodzie. Na rynku dostępne są trzy typy bieżników wykorzystywanych zarówno w odmianach wielosezonowych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Rzeźby w oponach wielosezonowych mają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że tego typu bieżnik ma dwie strony – letnią i zimową. Opony całoroczne różnią się od tych sezonowych również mieszanką, jaka została użyta do wytworzenia gumy. Jest ona dostosowana zarówno do jazdy w ujemnych, jak i wysokich temperaturach. Warto także nadmienić, że opony wielosezonowe najlepiej się sprawdzą w przypadku samochodów jeżdżących przede wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które rocznie jeżdżą ponad 15 000 km muszą mieć opony sezonowe.

Opony wielosezonowe – plusy i zalety

Opony wielosezonowe są mniej kłopotliwe w użytkowaniu od opon sezonowych. Nie trzeba wymieniać ich dwa razy w roku, a tylko raz na jakiś czas zdjąć je, aby zamienić miejscem. Bez wątpienia, nie musimy martwić się przechowywaniem kolejnego kompletu opon. Przy oponach całorocznych nie trzeba się martwić, że zastaną nas przedwczesne mrozy, co w sytuacji opon letnich może nie być bezpieczne. Oczywiście opony całoroczne pozwolą również na oszczędności, ale należy być świadomym tego, że mają one pewne minusy. Na rynku są dostępne modele, które lepiej radzą sobie w niskich temperaturach, inne z kolei w wysokich temperaturach. Dlatego konieczne jest pójście na kompromis. Opony wielosezonowe w warunkach ujemnych temperatur mają parametry podobne do opon zimowych średniej klasy, jednak trochę gorzej sprawdzą się latem na suchej nawierzchni od dobrej jakości opon letnich. Można powiedzieć, że opony całoroczne są oponami zimowymi.

Opony sezonowe i wielosezonowe – dla kogo?

Zakup opon jest ważnym wyborem, przed którym wcześniej czy później stanie każdy właściciel samochodu. Warto dobrze go przemyśleć, żeby jazda samochodem była komfortowa i bezpieczna. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości, warto pójść się do profesjonalnego sklepu i porozmawiać ze specjalistą. Tego rodzaju sklepy można spotkać prawie w każdym większym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Generalnie zakłada się, że opony wielosezonowe są odpowiednim wyborem dla osób, które jeżdżą najczęściej po mieście do 15 tysięcy kilometrów każdego roku.